GEGANTS
DE SANT DOMINGO DE MANACOR
Per Albert Carvajal, Joan Lliteras i Antoni Gomila.
L’origen d’aquest entremès (que representa
la figura d’un home o d’una dona de gran estatura) es perd en la foscor
dels segles. Dins l’àrea d’influència catalana, la nota
més antiga fins ara trobada prové de Barcelona: l’any 1380
un Gegant acompanyava el rei David a la processó del Corpus. Si
fa no fa, el sentit bíblic que es desprèn d’aquesta referència
es degué perdre a les acaballes del segle XV puix que, aleshores,
els Gegants gaudien de certa independència i feien sols el curs
de la processó. Sabem que en un primer moment no eren com els que
coneixem actualment, sinó que eren representats per homes disfressats
que caminaven amb xanques. Fins al segle XVI no els trobarem “portats”
tal i com els veim en els nostres dies, els Gegants vestits a l’estil
d’un rei o guerrer amb una gran porra o espasa recolzada a l’espatlla
(solien portar barba per aconseguir un trets rabiosos) i les Gegantes
a la moda del país.
Quant a Mallorca, la bibliografia
és escassa. És ben segur que a les antigues processons medievals
ciutadanes i a les d’alguns pobles hi devien participar. Si més
no, al segle XVII hi constatam els de l’església dels Socors, que
sobrevisqueren fins als anys de la desamortització. A Sóller,
el Consell Municipal contractava amb el Sagristà dels Socors la
construcció d’una colla l’any 1630 per participar al Corpus. A
Sineu, el 1633 el Clavari de la Vila admetia una despesa pel vestit del
Gegant de les festes de Sant Roc. L’any 1734 el Consistori ciutadà
en comprà uns que simbolitzaven els continents de la Terra. El
1762 el Clavari de Manacor anotava una despesa pel vestit del Gegant de
Sant Llorenç, anomenat “en Puput”. I a Pollença se’n documenten
participant a l’Octava del Corpus fins a les darreries del segle XVIII.
Els Gegants manacorins semblen més
moderns, almanco si ens atenem als documents que hem tingut a la vista,
que només ens deixen recular fins al 1823. De tots és sabut
que aquell va ser un any important dins la història de l’estat
Espanyol. Després d’una etapa de fortes convulsions polítiques,
les tropes de la Santa Aliança posaven fi al Trienni Lliberal (1820-1823),
abolien el sistema constitucional i restituïen En Ferran VII al tron
com a monarca absolut. La nova es va rebre a Manacor el 6 de novembre
mitjançant una circular on s’ordenava “que se entregue el mando
al Ayuntº del año 1820 y que se tomen las más vivas
diligencias para que no se altere la tranquilidad pública”. Fins
i tot s’organitzaren lluminàries i alimares: el regidor Andreu
Cerdà cobrà 50 lliures 18 sous 4 diners “por el gasto se
ha hecho por las funciones de las alimaras de la venida del Rey N.S. Dn.
Fernando Séptimo á su trono”. La Comunitat de Pares Dominics
també volgué commemorar l’esdeveniment amb una gran festa
a l’estil de les que celebraven per Sant Domingo. Els nous cappares municipals,
preocupats perquè la decisió podria provocar desordres públics,
hagueren de reunir-se extraordinàriament el 7 de desembre per estudiar
el tema: “Convocado y reunido el Ayuntº con motivo de tener positiva
noticia que en el Contº de Dominicos va á hacerse una solemne
fiesta con regocijos para el domingo próximo en la plazuela del
mismo Contº, en que deben haber algunas figuras de gigantes colocadas
con una grande iluminación en aquel sitio con otras cosas de igual
naturaleza, lo que sin duda excitará á muchos para incomodar
y ultrajar á otros, mayormente siendo de creer en la estación
en que nos hallamos, y hallándose este Ayuntº responsable
á qualesquiera resultas del pueblo, (...) ha resuelto unánimemente
se oficie al P. Prior y Rda. Com. De dhº Contº para que digan
y expresen el modo, como y en que términos y circunstancias deben
consistir los regocijos que deben hacerse para, en la vista, pueda este
Ayuntº tomar las providencias que estimase convenientes al efecto”.
Malauradament, la possible resposta del Prior no es va anotar i, per tant,
no podem donar clarícies de com es desenvoluparen els festejos,
entre els quals queda clar que hi hagué figures de Gegants “con
otras cosas de igual naturaleza”.
La següent fita ens porta fins a les
festes de Sant Jaume de 1879. Aquell any, coincidint amb l’arribada del
ferrocarril a Manacor, el nostre Consistori (presidit pel batlle Joan
Servera Truyol) decidí traslladar per la seva poca concurrència
les fires dels dos primers diumenges de setembre: l’una al tercer diumenge
de maig i l’altra al 25 de juliol, dia de Sant Jaume, patró de
la Vila. Segons el “Diario de Palma”, fou una celebració molt concorreguda
amb il·luminacions, concerts de música, corregudes al cos,
representacions teatrals... “La tarde de la víspera también,
y los enanos y gigantes danzando por las calles de esta villa”. Aquesta
nota és la més antiga fins ara trobada dels nans a la nostra
ciutat i demostra, si més no, que els Gegants foren en certa manera
encobeïts per l’Ajuntament els anys posteriors a l’exclaustració.
L’any 1886 són presents a les festes
de sant Domingo, com ho prova el llibre d’entrades i sortides de l’obreria.
Junt a una despesa de 15 ptes. pels músics i Cossiers en trobam
una altra que diu així: “Son data quince pesetas para los vestidos
de los (gigantes)”. Quatre anys més tard (1890), el setmanari local
“La Verdad” relatava que els Moretons, el Gegant i la Geganta recorregueren
els principals carrers manacorins recollint almoines. I a les festes de
Sant Domingo de 1900 sortiren amb els Moretons: aleshores eren “de cinco
metros de alto, confeccionados por dos aficionados de esta Villa”.
Ja en el segle XX, han actuat a les
fires i festes de setembre de 1906 i 1908, a les celebracions en honor
del rector Rubí l’any 1923 i a les festivitats de Sant Domingo
anualment. En els dos primers casos la seva participació es limitava
a acompanyar els diferents balls de figures manacorins a l’hora de recórrer
la població a manera de cercavila. Per Sant Domingo tenien altres
funcions a més de la de fer de comitiva als Moretons: eren col·locats
immòbils un a cada costat del portal major del Convent i encapçalaven
la processó que, després de completes, es dirigia al claustre
per beneir l’aigua de la cisterna.
L’any 1926 la Geganta es cremà
per l’impacte d’un coet. Aquesta fou la causa per la qual el Gegant no
participà a les festes entre 1927 i 1932. El 1933 s’estrenava una
Geganta nova obrada a València, i la parella pogué sortir
novament. Després de la Guerra Civil espanyola es féu necessari
alleugerir-los el pes. Cap el 1942 se n’incorporava a la colla un de nou
que, en poc temps, anà arraconant el vell fins a fer-lo desaparèixer.
De llavors ençà han
sortit puntualment per les festes de Sant Domingo, essent el fet més
destacable la seva restauració el 1997. L’any 2001 l’Ajuntament
va organitzar la primera trobada de Gegants a Manacor dins el marc de
les Fires i Festes de Primavera. El Departament de Cultura demanà
a l’Associació de Veïnats si en volia ser l’amfitriona, petició
que acceptà de bon grat. El mes de setembre del mateix any els
Gegants realitzaven una sortida a la trobada de colles a Santa Ponça,
dins les festes en commemoració a Jaume I. Des d’aquesta sortida,
han visitat també els municipis d’Alaró, Capdepera (on apadrinaren
els Gegants del poble), Palma, Inca, Llucmajor, Sa Pobla i Santa Maria
del Camí.
Finalment, voldríem deixar
sobre la taula la possibilitat que els nostres Gegants haguessin tingut
algun tipus de ballet molt senzill amb tonada pròpia. La majoria
dels catalans n’executaven algun i, fins i tot en els casos en què
no ho feien, tenien unes músiques per a les seves passejades. Els
testimonis orals a què hem acudit no en tenen record. Els de major
edat, així mateix, asseguren que quan anaven pel carrer solien
giravoltar sobre sí mateixos cada estoneta.
Entre 1944 i 1955 els organitzadors
de les festes encomanaren la feina de vestir i passejar els Gegants a
soldats, els quals cobraren unes 150 ptes. a canvi de la seva tasca. Curiosament,
els anys 1952 i 1953 perceberen fins a 300 ptes. per haver-los fet ballar.
Això es deu, segurament, al fet que els soldats triats eren valencians
i feien ballar la colla a la manera com ho feien els dels seus pobles.
|